Pērnā gada aktualitātes OCTA jomā

LTAB OCTAPagājušajā 2011. gadā obligātās civiltiesiskās apdrošināšanas OCTA jomā tika pieņemti vairāki būtiski lēmumi, kam būs ietekme uz nozari nākotnē. Tā piemēram, jaunā pārbaudes sistēma, kas ļauj ikvienam Eiropas Savienībā (ES) apdrošinātājam pārbaudīt, vai iesniegtās izziņas par OCTA apdrošināšanas vēsturi ir patiesas. Kā liecina apdrošinātāju gada pārskati, tad OCTA segmentā bija vērojams gada līgumu popularitātes pieaugums. Tomēr kā pagājušā gada svarīgākais notikums OCTA nozarē minams Saeimas pieņemtie grozījumi OCTA likumā.

Ieviesta jauna pārbaudes sistēma

Ņemot vērā, ka 2010. gada beigās strauji pieauga ārvalstu apdrošinātājiem iesniegto viltoto izziņu skaits, ko saskaņā ar OCTA likumu Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB) izsniedz transportlīdzekļa īpašniekam par tā OCTA vēsturi. Veicot krāpnieciskas darbības, minēto izziņu viltotāji centās iegūt no ārvalsts apdrošinātāja atlaidi. Dažkārt tā kopsummā sasniedza līdz pat 65% no kopējās OCTA polises summas. Jāņem vērā, ka jebkura piešķirtā atlaide ārvalstīs ir ļoti būtiska, jo par vieglā transportlīdzekļa apdrošināšanu var nākties maksāt pat vairāk kā 1000 eiro.

Tādēļ, lai turpmāk izvairītos no dažādiem krāpnieciskiem darījumiem, tika izveidota jauna pārbaudes sistēma, kas sniedz iespēju ikvienam ES apdrošinātājam pārbaudīt ziņas par autovadītāja apdrošināšanas vēsturi. Apdrošināšanas vēstures izziņu autentiskuma pārbaudes sistēma ir pieejama LTAB mājas lapā http://www.ltab.lv/lv/octa . Lai veiktu pārbaudi, ārvalsts apdrošinātājam ir jānorāda autentiskuma kods, kas tiek iedrukāts pašā izziņā un papildus drošības kods, pēc kā sistēma uzrāda konkrētā transportlīdzekļa īpašnieka apdrošināšanas vēsturi.

Tendence slēgt gada apdrošināšanas līgumus

Kā norāda LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics tad 2011. gadā arvien izteiktāka kļuva tendence iegādāties OCTA uz gadu. No tā var secināt, ka transportlīdzekļu īpašnieki ne tikai skaita ienākumus un ir aprēķinājuši, ka, iegādājoties gada polisi, var ieekonomēt, bet arī pakāpeniski maina savus uzskatus un domāšanu, cenšoties pasargāt sevi no nevēlamām problēmām. Kā vēl viens iemesls šādai tendencei minams fakts, ka iegādājoties OCTA uz gadu, pastāv mazāks risks aizmirst polises beigu datumu, līdz ar to samazinās iespēja iedzīvoties nevēlamos sodos vai avārijas gadījumā vairāku simtu vai pat tūkstošu kompensācijās.

Saeimā pieņemti grozījumi OCTA likumā

Kā svarīgākais 2011. gada notikums OCTA jomā minams Saeimas pieņemtie grozījumi OCTA likumā, kas paredz, ka turpmāk cietušā transportlīdzekļa vadītājs atlīdzību par zaudējumiem varēs saņemt pie sava apdrošinātāja, gadījumā, ja konkrētā apdrošināšanas sabiedrība būs pievienojusies Tiešās zaudējumu regulēšanas (TZR) sistēmai. Tāpat grozījumi OCTA likumā paredz, ka zaudējumu atlīdzība ar pievienotās vērtības nodokli (PVN) būs iespējama tikai tajos gadījumos, kad pakalpojums – transportlīdzekļa remonts – tiks patiešām veikts.

Būtiskas izmaiņas skar arī informācijas sniegšanu apdrošinātājam, t.i., gadījumos, kad ceļu satiksmes negadījums ir noformēts ar Saskaņotā paziņojuma palīdzību, tad vainīgajai pusei tas jāiesniedz apdrošinātājam ne vēlāk kā 10 dienu laikā. Šis konkrēti noteiktais dokumentu iesniegšanas termiņš ļaus apdrošinātājiem ātrāk izskatīt negadījuma apstākļus neskaidrās vai konflikta situācijās un pieņemt lēmumu, savukārt cietušajiem – ātrāk saņemt apdrošināšanas atlīdzību.

Vēl būtiskas izmaiņas attiecināmas uz mopēdiem. Turpmāk auto īpašnieki, gājēji un citi ceļu satiksmes dalībnieki, kuri negadījumā būs cietuši mopēdu vadītāju dēļ, arī varēs saņemt OCTA atlīdzības.

J. Stengrevics uzsver, ka jaunie grozījumi OCTA likumā sniegs būtiskus uzlabojumus OCTA sistēmā, no kā ieguvēji primāri būs transportlīdzekļu īpašnieki, kā arī citas, ceļu satiksmes negadījumā cietušās puses – gājēji un riteņbraucēji. Tomēr, kaut arī Saeima ir pieņēmusi grozījumus likumā, vēl ir liels darbs darāms – jāievieš grozījumi dzīvē.