Apdrošināšanas tirgus augs

Apdrošināšanas tirgus šogad mūsu valstī varētu augt par 7 procentiem, tā prognozē apdrošināšanas kompānijas Balta valdes loceklis Kristians Pudans.

Šogad mājokļa apdrošināšanas polises plāno iegādāties 41% ekonomiski aktīvo mājsaimniecību lēmumu pieņēmējiem, salīdzinot pērn mājokļu apdrošināšanas polises iegādājās 39% – tā liecina „Balta” rīcībā esošā informācija. No pētījumu perspektīvas vislielākais pieprasījums būs ceļojumu apdrošināšanā. Pagājušajā gadā to lietoja 12 % lēmumu pieņēmēju, bet šogad to iegādāties plāno 17%.

Viens no iemesliem, kas kavē tirgus attīstību, ir iedzīvotāju zemā izpratne par apdrošināšanu kā instrumentu, kas palīdz noturēt nemainīgu dzīves kvalitāti un biznesa nepārtrauktību. Piemēram, 2010.gadā apdrošināšanas prēmiju apjoms uz vienu cilvēku Baltijas valstīs bija ļoti atšķirīgs – Latvijā tas ir 102 lati, Lietuvā – 150 lati, bet Igaunijā 268 lati. Arī apdrošināšanas prēmiju īpatsvars mūsu valsts iekšzemes kopproduktā samazinājies par 22 procentiem. Kaimiņvalstīs šis samazinājums ir mazāks. Apdrošinātājiem ir svarīgi izprast Latvijas klienta vajadzības un piedāvāt Latvijas tirgum atbilstošus risinājumus.

Šogad apdrošināšanas tirgu ietekmēs iespējamais apdrošināšanas pakalpojumu cenu pieaugums. K.Pudans stāsta: «Tā gan nav panaceja zaudējumiem, ko apdrošinātāji uzņemas, izsniedzot polises. Spilgts piemērs tam ir OCTA, kas jau konsekventi sagādā zaudējumus. 2011.gada deviņos mēnešos OCTA zaudējumi apdrošinātājiem veidoja vairāk nekā miljonu latu, kas ir vairāk nekā trīskārtīgs pieaugums, salīdzinot ar 2010.gada rādītājiem. Iespējams, ka apdrošinātāji pašlaik mēģina par katru cenu noturēt savas tirgus daļas, saglabājot pazeminātas cenas.” Taču šāda taktika neesot īstenojama ilgtermiņā. Un , kā uzskata K.Pudans, tas novedīs līdz cenu pieaugumam, ko izraisīs apdrošinātāju nepieciešamība novērtēt apdrošināmos riskus un tādējādi parūpēties par savām saistībām pret klientiem nākotnē.

Šīs kompānijas prognozes liecina, ka pagājušajā gadā Latvijas apdrošināšanas tirgus izaugsmes rādītājs būs tuvu nullei. K.Pudans stāsta, ka galvenais izaugsmi ietekmējošais faktors ir zemais apdrošināšanas cenu līmenis, kas pērnā gada sākumā turpināja kristies. Tāpat negatīvu ietekmi atstāja, piemēram, par 9 procentiem pieaugušais ceļu satiksmes negadījumu skaits. 2011.gada sākumā bija nelabvēlīgi laika apstākļi, auga atlīdzības gan īpašuma, gan auto apdrošināšanas produktos, tāpēc apdrošinātājiem vajadzēja izmaksāt atlīdzības vairāk nekā bija plānots.