Ārzemēs latvieši brauc ar viltotām zaļajām kartēm un auto apdrošināšanas vēstures izziņām

Ārvalstu apdrošinātāju kompānijas Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam (LTAB) vairakkārt nosūtījušas pieprasījumus un informējušas, ka no Latvijas valsts piederīgajiem saņēmušas viltotas apdrošināšanas vēstures izziņas. Tāpat pērn ir parādījusies tendence pierobežas rajonos pārdot viltotas “zaļās kartes” jeb starptautisko apdrošināšanas līgumu polises iebraukšanai Krievijā un Baltkrievijā.

LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics dara zināmu, ka pagājušā gada rudenī no vairākām Latvijas apdrošināšanas sabiedrībām tika saņemta informācija, ka pierobežas rajonos Latvijas transportlīdzekļu īpašniekiem par 5 līdz 10 latiem tiekot piedāvāts iegādāties viltotas “zaļās kartes”.

Kā norāda J. Stengrevics, tad, reaģējot uz saņemto informāciju, LTAB ir sazinājies ar robežsardzi, kas savukārt darīja zināmu, ka šādu gadījumu turpmākai novēršanai ir uzsākti prevencijas pasākumi. Plānots, ka turpmāk robežsardze pārbaudes veiks, transportlīdzekļiem ne tikai iebraucot Latvijā, bet izlases veidā vai aizdomu gadījumā arī transportlīdzekļiem, izbraucot no valsts. Par minēto situāciju informēti ir arī Krievijas un Baltkrievijas robežsargi, kā arī ir veiktas pārrunas ar Krievijas Zaļās kartes biroju.

Informējam, ka gadījumos, kad ar transportlīdzekli tiek izraisīts ceļu satiksmes negadījums un tā īpašniekam ir neeksistējoša jeb viltota „zaļā karte”, tas tiek uzskatīts par neapdrošinātu un zaudējumi tiek atlīdzināti no garantijas fonda, bet pret zaudējumus nodarījušā transportlīdzekļa vadītāju vai īpašnieku tiek vērsta regresa prasība saistībā ar izmaksāto apdrošināšanas atlīdzību.

LTAB pārstāvji dara zināmu, ka pērn gada sākumā atbildīgās institūcijas tika informētas par to, ka ārvalstu apdrošinātājiem tiek iesniegtas viltotas izziņas, kuras saskaņā ar OCTA likumu LTAB izsniedz transportlīdzekļa īpašniekam par tā OCTA vēsturi. LTAB pārstāvji norāda, ka viltotāji tādējādi cenšas iegūt atlaidi, kas var sasniegt pat 65% no kopējās summas.

LTAB valdes priekšsēdētājs uzsver, ka, lai gan katram apdrošinātājam ir savi kritēriji, pēc kā viņš nosaka OCTA cenu, vairumā ārvalstu apdrošinātājiem ir līdzīgi kritēriji kā Latvijā. Jo apdrošināšanas vēsture ir labvēlīgāka, jo lielāka iespēja, ka konkrētam transportlīdzekļa īpašniekam tiks piemērota atlaide. Savukārt, ja šī apdrošināšanas vēsture nav tik pozitīva, apdrošinātājs uz šādu klientu skatās citādi. Saņemot un izvērtējot informāciju par potenciālā klienta apdrošināšanas vēsturi apdrošināšanas sabiedrība var piešķirt atlaidi, tomēr tas nav šo sabiedrību pienākums.