Fotoradari autovadītājiem liks gan samazināt ātrumu, gan iegādāties OCTA

octa fotoradarsKad uzstādīs visus plānotos fotoradarus, varētu strauji pieaugt – pat pieckāršoties- to sodīto transportlīdzekļu īpašnieku skaits, kuri ceļu satiksmē piedalās bez OCTA polises, tā uzskata Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs.

No novembra beigām uz Latvijas ceļiem sāka darboties jaunie lāzerfotoradari, un pakāpeniski plānots izvietot arī pārējos fotoradarus. Tie 4 fotoradari, kas darbojās Latvijā līdz šim, fiksēja nelielu transportlīdzekļu skaitu, kas brauca bez OCTA. Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs uzskata – kad tiks uzstādīti fotoradari visā valsts teritorijā, tad ar radariem fiksēto neapdrošināto braucamlīdzekļu skaits varētu pieckāršoties.

Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics skaidro, ka sabiedrībā bieži uzskata, ka par vienu pārkāpumu var sodīt tikai vienu reizi. Taču tā nav – automašīnas īpašnieku varot sodīt par vienu un to pašu pārkāpumu vairākas reizes, ja pārkāpumu fiksējis fotoradars vai Ceļu policija, tad sodu jāmaksā būs par katru fiksēto pārkāpumu.

Pēc Ceļu policijas statistikas par braukšanu bez OCTA šā gada pirmajos 9 mēnešos sodīti 5605 auto īpašnieki, no kuriem 106 gadījumos braukšanu bez obligātās apdrošināšanas fiksējuši fotoradari. Ir arī gadījumi, kad dienas laikā vienam un tam pašam transportlīdzekļa vadītājam tiek fiksēti atkārtoti pārkāpumi. Dažreiz dienas laikā cilvēki saņem pat 5 administratīvā pārkāpuma protokolus.

Juris Stengrevics uzskata, ka papildu fotoradaru uzstādīšana ir apsveicama nevis tāpēc, lai vairāk sodītu, bet gan, lai tas darbotos kā prevencijas līdzeklis neapdrošinātajiem autoīpašniekiem. Lai arī neapdrošināta transportlīdzekļa izraisītu ceļu satiksmes negadījumu cietušajiem zaudējumu atlīdzības sedz no OCTA garantijas fonda, kur iemaksas tiek veiktas no apzinīgo auto īpašnieku iegādātajām polisēm, bet pēc tam regresa kārtībā atgūst no vainīgā vadītāja vai īpašnieka, braukšana bez OCTA ir nopietns pārkāpums – skaidro Stengrevics. Viņš arī norādīja, ka palielinot fotoradaru skaitu, varēs efektīvāk cīnīties ar vieglprātīgiem autovadītājiem. Taču sodīto transportlīdzekļu vadītāju skaita pieaugums nenozīmē, ka palielināsies arī neapdrošināto auto īpašnieku skaits. Domājams, ka neapdrošināto transportlīdzekļu īpašnieku procentuālais skaits arī nākamā gada pirmajā pusē varētu palikt nemainīgs vai pat nedaudz samazināties.

Pēc Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja rīcībā esošās informācijas šobrīd ceļu satiksmē piedalās divi līdz trīs procenti neapdrošinātu transportlīdzekļu.